loader image

12 września 2025 (Piątek) godz. 17:00

Msza Święta Odpustowa

Kościół pw. Najświętszego Imienia Maryi, ul. Szkolna 2A, Białystok-Starosielce

Wykonawcy:

  • Schola Gregoriana Sancti Casimiri — oprawa muzyczna
  • Dariusz Hajdukiewicz — organy  

Opis koncertu:

Podczas Mszy Świętej Schola Gregoriana Sancti Casimiri wraz z Dariuszem Hajdukiewiczem przy organach wykona utwory liturgiczne z czasów Bitwy pod Grunwaldem z racji na obchodzoną w tym roku 615 rocznicą Bitwy. Zostaną wykonane m.in. przedtrydencki chorał gregoriański pochodzący z Graduału Mścisława z Tyńca (1386–1410). 

Męski Zespół Śpiewaczy Schola Gregoriana Sancti Casimiri (Schola Gregoriańska Świętego Kazimierza) powstał w 2008 roku. Tworzą go śpiewacy pasjonujący się wykonawstwem tradycyjnej muzyki kościelnej, w szczególności chorału gregoriańskiego. Schola zadebiutowała w 2008 roku na Festiwalu Pieśni Sakralnej Łapskie Te Deum. Od tego czasu aktywnie uczestniczy w licznych koncertach, które są muzyczną rekonstrukcją nabożeństw z XVII i XVIII wieku, wykonując śpiew monodyczny właściwy dla epoki i jej tradycji.

Zespół stale współpracuje z Zespołem Muzyki Dawnej Diletto, a także wielokrotnie występował z Polską Orkiestrą XVIII Wieku pod batutą Paula Esswooda. W ostatnich latach Schola brała udział w prestiżowym Festiwalu Muzyki Dawnej Banchetto Musicale w Wilnie (Litwa), współpracując z Detlefem Bratschke (Niemcy) oraz Aliną Rotaru (Litwa). Prezentowano tam muzyczną oprawę Mszy Świętej i Nieszporów, wykorzystując kompozycje Teodoro Riccio (ok. 1540–ok. 1601), twórcy związanego z obszarem I Rzeczypospolitej.

Schola może pochwalić się licznymi występami na festiwalach, takich jak: Festiwal Rekonstrukcyjno-Historyczny Bitwa pod Białymstokiem, Międzynarodowy Festiwal Sztuk Dawnych im. Izabeli Branickiej (uczestniczy rokrocznie), Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej im. ks. Wacława Rabczyńskiego, Monieckie Międzynarodowe Wieczory Muzyczne u św. Alberta, Festiwal Kultury Staropolskiej Starosielskie Prezentacje i wiele innych. Często występy Scholi stanowią uroczyste otwarcie wydarzeń, jak miało to miejsce podczas Festiwalu Mysterium Fidei (2013), Koncertów Muzyki Organowej i Kameralnej w Ełku, Festiwalu Twórczości Religijnej Fide et Amore w Żorach czy Festiwalu Mikołaja z Koźla w Kędzierzynie-Koźlu (2016, 2021). Na Festiwalu Banchetto Musicale w 2023 roku koncert Scholi w katedrze wileńskiej został retransmitowany przez Litewską Telewizję.

Dyskografia zespołu obejmuje m.in.: Opera Omnia Andrzeja Siewińskiego (DUX), nagrana z Zespołem Muzyki Dawnej Diletto (2014), Pieśni Nabożne Franciszka Karpińskiego (2016), Kolędy Europejskiej Christianitas (2018), Cantus Mariales — śpiewy maryjne dawnych wieków (2022), Cantus Paschales — śpiewy wielkanocne dawnych wieków (2024). Schola Gregoriana Sancti Casimiri regularnie uświetnia Msze Święte w nadzwyczajnej formie rytu rzymskiego w ramach Duszpasterstwa Tradycji Łacińskiej Archidiecezji Białostockiej, wykonując stałe i zmienne części gregoriańskie podczas niedzielnych i świątecznych celebracji w kościele przy ul. Szkolnej w Starosielcach .

BIOGRAMY

Janusz Prusinowski 

(ur. 1969 w Mławie) – skrzypek, instrumentalista, kompozytor, badacz folkloru.
Dyrektor artystyczny Festiwalu Wszystkie Mazurki Świata. Twórca wielu projektów i wydarzeń muzycznych związanych z polską muzyką tradycyjną. Brał udział w wielu przedsięwzięciach muzycznych kontynuujących polskie tradycje muzyczne. W latach 90. XX w. grał w zespole „Bractwo ubogich” (1993), był współzałożycielem warszawskiego Domu Tańca (1995). Jako muzyk jest uczniem wiejskich muzykantów: Stanisława Lewandowskiego, Piotra i Jana Gaców, Kazimierza Meto, Józefa Zarasia, Stanisława Stępniaka i wielu innych. Lider zespołu Janusz Prusinowski Kompania (wcześniej Prusinowski Trio).

Piotr Piszczatowski

Muzykant w Janusz Prusinowski Kompania, śpiewak Monodii Polskiej, współpracownik Adama Struga. Współtwórca festiwalu Wszystkie Mazurki Świata, pomysłodawca Targowiska Instrumentów w jego ramach. Miłośnik i dokumentalista muzyki wiejskiej. Aktor i współtwórca muzyki w teatrze Studium Teatralne w latach 1996 -2007. Aktor i współtwórca spektakli w teatrzyku Słuchaj Uchem. Inicjator działań promocyjnych na rzecz polskiej muzyki tradycyjnej na targach Womex od roku 2012. Koordynator projektu „Polska Muzyka Tradycyjna w Turcji 2014”. Kierownik artystyczny portalu www.akademiakolberga.pl. Autor portalu www.targowiskoinstrumentow.pl Zawzięty tancerz, hulaka i lekki duch. Prywatnie towarzysz włóczęg i poszukiwań Doroty, ojciec trójki dorastających obywateli a z wykształcenia socjolog.

Michał Żak

Muzyk i maratończyk. Gry na instrumentach dętych (flet drewniany, klarnet, bansuri, szałamaje) uczył się m.in. we Francji, Armenii, Indiach i pod Kielcami. Od dekady zajmuje się muzyką polskiej wsi, praktykując u ludowych muzykantów, z którymi tworzy sytuacje żywe i aktualne. Jako instrumentalista ze swobodą porusza się w nurtach muzyki tradycyjnej, world music, muzyki dawnej, jazz i fusion. Komponuje i wykonuje muzykę do filmów i spektakli teatralnych, prowadzi działalność edukacyjną. Często zapraszany do międzynarodowych projektów muzycznych, bierze udział w licznych nagraniach i koncertach – od wiejskiej remizy do Carnegie Hall. Laureat nagród w dziedzinie fonografii i kreacji scenicznej (m.in. za płyty z zespołami Janusz Prusinowski Trio, Lautari czy Adama Struga). Poza Janusz Prusinowski Kompania współtworzy zespoły Lautari i Tęgie Chłopy. Współpracował m.in. z Marcinem Pospieszalskim, Arturem Dutkiewiczem, Grażyną Auguścik, Michałem Czachowskim (Indialucia), Wojciechem Waglewskim, Tytusem Wojnowiczem, Yair Dalalem, Amine M’raihim, Polskim Radiem i Teatrem Narodowym. W wolnych chwilach biegał w górach Piemontu, Czeskiej Szwajcarii, Poznaniu, Warszawie i Nadrenii.

www.michalzak.pl

Szczepan Pospieszalski

Kompozytor, trębacz,  swobodnie porusza się  się w różnych nurtach muzycznych. Ukończył studia licencjackie w zakresie kompozycji na Wydziale Kompozycji, Interpretacji, Edukacji i Jazzu w Katowicach pod kierunkiem profesora Aleksandra Lasonia. Od dziecięcych lat jest angażowany do wielu projektów muzycznych rodziny Pospieszalskich. Występował m.in z Arką Noego, Raz Dwa Trzy, Deus Meus. Obecnie współpracuje także z Adamem Strugiem, Olą Kubicką i Polą Pospieszalską oraz współtworzy zespół Santabarbara.

 


Róża Martyna GrabowskaRóża Martyna Grabowska

śpiewaczka i skrzypaczka, muzycznie związana z regionem rawskim oraz regionem łowickim. Uczyła się m.in. u harmonisty Czesława Kocemby oraz z archiwalnych nagrań skrzypków, takich jak Stanisław Skiba, Jan Makowski czy Stanisław Klejnas. Swój repertuar śpiewaczy zawdzięcza w szczególności zbiorom rodzinnym, jak również nagraniom z udziałem Walerii Czubak oraz Marianny Woźniak.

 


Aleksander DębiczAleksander Dębicz

jest jednym z najbardziej wszechstronnych polskich pianistów oraz kompozytorem.

Punktem wyjścia dla działalności artystycznej Aleksandra Dębicza jest improwizacja oraz autorska muzyka, którą często łączy z repertuarem klasycznych mistrzów. W jego twórczości od lat przejawia zamiłowanie do sztuki filmowej i to właśnie w tym kierunku kompozytorskim obecnie podąża.

W 2015 roku na debiutanckiej płycie „Cinematic Piano” (Warner Classics) wydał cykl 12 własnych kompozycji inspirowanych sztuką filmową. Od tego czasu skomponował muzykę do filmów, słuchowisk i przedstawień teatralnych, nawiązując m. in. współpracę z Teatrem Polskim w Warszawie, Teatrem im. J. Słowackiego w Krakowie czy Teatrem Żydowskim w Warszawie. Za muzykę do słuchowiska Polskiego Radia „Anna Karenina” w reż. Katarzyny Michałkiewicz otrzymał nagrodę na festiwalu Dwa Teatry 2019.

W 2018 roku ukazał się trzeci album artysty – „Invention” (Warner Classics). Dębicz zaprezentował na nim swoją interpretację kompletu Inwencji i Sinfonii J. S. Bacha oraz autorskie kompozycje inspirowane Bachem i muzyką hip-hopową. Płyta została nominowana do Fryderyka 2019 i zebrała szereg bardzo entuzjastycznych recenzji. W kwietniu 2019 roku wydany został nowy utwór Aleksandra Dębicza „The Union”, skomponowany z okazji 15. rocznicy wejścia Polski do Unii Europejskiej. W tym samym roku artysta skomponował utwór „PasaCatedral” na gitarę koncertującą, obój, fortepian i smyczki na zamówienie festiwalu Akademia Gitary. Kompozycja ta została wykonana w najstarszych polskich katedrach – w Gnieźnie, Kołobrzegu i Poznaniu. Solistą był wówczas wybitny gitarzysta Łukasz Kuropaczewski. W 2020 roku Aleksander Dębicz skomponował utwór „Victoria 1920” na uroczystość upamiętniającą rocznicę Bitwy Warszawskiej.

Dębicz współtworzy duety z wybitnymi muzykami, z którymi opracował już kilka oryginalnych programów, opartych na muzyce klasycznej i improwizacji. Z wiolonczelistą Marcinem Zdunikiem nagrał m.in. znakomicie przyjęty dwupłytowy album „Bach Stories” (Warner Classics), nominowany do Fryderyka 2018. Z saksofonistą Szymonem Nidzworskim skomponował i nagrał muzykę do filmu „Dotknięcie” w reż. Katarzyny Michałkiewicz. Od 2020 roku współpracuje z Jakubem Józefem Orlińskim, z którym wykonuje nietypowe opracowania muzyki barokowej, jak i autorskie kompozycje.

W 2021 roku ukazał się czwarty album Dębicza „Adela” z własnymi kompozycjami i aranżacjami (Warner Classics), który artysta nagrał w duecie z gitarzystą Łukaszem Kuropaczewskim i z gościnnym udziałem kontratenora Jakuba Józefa Orlińskiego (nominacja do Fryderyka 2022). W tym samym roku Dębicz w duecie z Marcinem Zdunikiem nagrał singiel z ich autorskim opracowaniem „Jauchzet, frohlocket” z Oratorium na Boże Narodzenie J. S. Bacha. Pojawił się też w roli aranżera i pianisty na płycie Szymona Komasy z piosenkami Kabaretu Starszych Panów.

„Sideways” (2022) to album, na który Dębicz skomponował utwory na większe składy instrumentalne: m.in. z kwintetem dętym i orkiestrą smyczkową. Znalazły się na nim również oryginalne interpretacje dwóch klasycznych dzieł Bacha i Gershwina.

Aleksander Dębicz jest również aranżerem i autorem wielu opracowań muzycznych. Wspomnieć można choćby o jego aranżacjach piosenek Kabaretu Starszych Panów, które stworzył dla Szymona Komasy i Joanny Kulig (płyta Piosenki z Kabaretu Starszych Panów. Laboratorium) czy o zupełnie nowej wersji świątecznego hitu All I Want for Christmas is You, nagranego z popularną bułgarską wokalistką Victorią.

Ostatnim autorskim przedsięwzięciem fonograficznym jest album Magnolia (2024), który w całości wypełniają jego oryginalne kompozycje. Tym razem artysta postanowił połączyć funkcje kompozytora, pianisty i producenta, a większość materiału – z wyjątkiem partii fortepianu – nagrał w swoim domowym studiu. Do współpracy zaprosił swoich przyjaciół i najbliższych współpracowników, z którymi najczęściej występuje: Jakuba Józefa Orlińskiego (kontratenor), Łukasza Kuropaczewskiego (gitara), Marcina Zdunika (wiolonczela), Michała Żaka (flet) i Konrada Gołdę (waltornia). Utwory mają filmowy charakter, a całość strukturę soundtracku. Producenckie podejście do kompozycji objawia się m.in. zastosowaniem rozmaitych nowoczesnych zabiegów postprodukcyjnych, a niektóre utwory są napisane tak, że jeden wykonawca wykonuje kilka partii. Np. w „Cedar Tree” Jakub Józef Orliński śpiewa kilka warstw, tworząc cały wokalny ensemble.

Aleksander Dębicz jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu prof. Elżbiety Tarnawskiej. Koncertuje w Polsce i za granicą (m.in. Niemcy, Francja, Stany Zjednoczone, Rumunia, Włochy, Austria, Turcja), prezentując publiczności zarówno własną muzykę, improwizacje, jak i interpretacje muzyki klasycznej oraz nowej. W 2022 roku wraz z Polską Orkiestrą Radiową pod dyr. Michała Klauzy prawykonywał dedykowaną mu Symfonię koncertującą Macieja Małeckiego. W tym samym roku artysta debiutował na prestiżowych i zupełnie różnych festiwalach muzycznych – Międzynarodowym Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach Zdroju (w duecie z Marcinem Zdunikiem) oraz na festiwalu Męskie Granie (w duecie z Jakubem Józefem Orlińskim).

W trakcie swojej kariery zdobył wiele nagród, m.in. w 2013 roku zwyciężył w Transatlantyk Instant Composition Contest, jedynym na świecie konkursie symultanicznej improwizacji do filmu. W 2022 roku wygrał międzynarodowy konkurs Bridgerton Scoring Competition, organizowany przez firmę Spitfire Audio. Jego muzyka do fragmentu serialu  Netflixa „Bridgertonowie” została uznana za najlepszą spośród zgłoszonych 4 tys.  Kompozycje oceniał Kris Bowers – autor oryginalnej muzyki do „Bridgertonów” – oraz zespół Spitfire Audio. Dębicz Od 2024 Dębicz nagrywa dla międzynarodowej wytwórni Warner Classics & Erato, z którą podpisał ekskluzywny kontrakt.

Pieśni i przyśpiewki, w których słowa i emocje spontanicznie przekształcają się w frazy muzyczne, stanowią fundament całego polskiego muzycznego dziedzictwa ludowego. Te utwory, odśpiewywane dzieciom jako kołysanki czy wykorzystywane na weselach i podczas różnych okazji, pełnią istotną rolę w kształtowaniu tradycji muzycznej. Muzykanci, wychodząc od tych prostych melodii, przenoszą je na instrumenty, wzbogacając je o zdobienia i obserwując, jak powstają nowe warianty, zawsze zachowując oryginalne słowa w myślach. Koncert pod tytułem „Źródła muzyki Chopina” stanowi próbę rekonstrukcji XIX-wiecznego krajobrazu muzycznego Polski, ze szczególnym uwzględnieniem Mazowsza. Centralnym punktem programu są rytmy, frazy i konstrukcje muzyczne, tworzące specyficzny język muzyczny tamtego okresu. W repertuarze znajdziemy wiejskie melodie oraz kompozycje Fryderyka Chopina, który z wielką wrażliwością reprezentował ówczesny muzyczny język Polski. To właśnie zdolność Chopina do zapisania i przekształcenia cech muzyki wiejskiej, ignorowanej przez współczesnych, w coś wyjątkowego, nadaje mu wyjątkowe miejsce w historii. Repertuar koncertu obejmuje kujawiaki i mazurki, których źródła tkwią w archiwalnych nagraniach Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk oraz Polskiego Radia. Wykonawcy tych nagrań, często urodzeni jeszcze w XIX wieku, reprezentują autentyczny styl muzyczny tamtego okresu. Mazurki Fryderyka Chopina brzmią zarówno w ich oryginalnych aranżacjach, jak i w interpretacjach zespołu wiejskiego. Wybrane kompozycje Chopina zawierają mikrofragmenty i mikrocytaty powszechnie znane w XIX wieku, co według profesora Mieczysława Tomaszewskiego było kluczem do zrozumienia jego dzieł. Źródła utworów prezentowanych podczas koncertu mają różnorodny charakter. Oprócz archiwalnych nagraniach, zespół czerpie z własnych doświadczeń zdobytych od wiejskich muzykantów, takich jak Jana Lewandowski, Kazimierz i Józef Meto czy Antoni Bednarz. Dzięki osobistemu kontaktowi z mistrzami, muzycy doświadczyli, jak muzyka wiejska oddziałuje na zgromadzenie, gdy w nim uczestniczy doświadczony muzyk.

Skip to content