Wykonawcy:
- Starosielskie Bractwo Śpiewacze
STAROSIELSKIE BRACTWO ŚPIEWACZE im. Św. STANISŁAWA – Zespół działa w Białymstoku od 2013 roku przy Duszpasterstwie Tradycji Łacińskiej Archidiecezji Białostockiej. Za przedmiot swoich zainteresowań i działań przyjął rekonstruowanie i wykonawstwo pieśni tradycyjnej, wywodzącejsię z polskich tradycji obrzędowych (ludowych), zwyczajowych i patriotycznych. Zespół corocznie bierze udział w Wieczorach Pamięci Rotmistrza Witolda Pileckiego (od 2014 r.) i w warsztatach śpiewu tradycyjnego oraz koncertach podczas Starosielskiej Majówki (od 2015 r.). W 2019 r. wraz z Zespołem Jerycho i Bartoszem Izbickim inaugurował Międzynarodowy Festiwal Sztuk Dawnych im. Izabeli Branickiej, a także wystąpił podczas Festiwalu Kultury Staropolskiej „Starosielskie Prezentacje”. W 2020 roku wystąpił podczas Dnia Tradycji Rzeczypospolitej i Festiwalu Kultury Staropolskiej „Starosielskie Prezentacje”. Swoim śpiewem uświetnia również Marsze Niepodległości w Warszawie wykonując pieśni patriotyczne i religijne. W roku 2023 zespół zrealizował ponadto cztery edycje Warsztatów Śpiewaczych dla mężczyzn propagując swój repertuar oraz rzadką obecnie formułę śpiewania przez samych mężczyzn.
Opis wydarzenia:
230 lat temu wybuchła Insurekcja Kościuszkowska będąca pierwszym zrywem Polaków do wyzwolenia z kajdan niewoli państw ościennych. Niestety po jej zakończeniu Polskę wymazano z mapy Europy i odtąd Polscy patrioci mobilizowali się do powstań narodowych. Walka zbrojna została zaniechana dopiero po Powstaniu Styczniowym, a 160 lat temu, 5 sierpnia 1864 r., – ostatnim „gwoździem do trumny” niepodległej Polski było zamordowanie u stóp warszawskiej Cytadeli przez Rosjan dyktatora Powstania Styczniowego Romualda Traugutta oraz trzech innych przywódców zrywu – Rafała Krajewskiego, Józefa Toczyskiego, Romana Żulińskiego i Jana Jeziorańskiego. Egzekucję obserwował trzydziestotysięczny tłum. Dzisiaj możemy rocznicę tych wydarzeń upamiętniać poprzez działania kulturalne. „W uznaniu zasług niezłomnego dyktatora Powstania Styczniowego dla Polski Sejm Rzeczypospolitej Polskiej ustanawia rok 2024 Rokiem Romualda Traugutta” – głosi uchwała Sejmu RP z 28 lipca 2023 r. Z tej okazji Festiwal rozpocznie Koncert Starosielskiego Bractwa Śpiewaczego pt. Pieśni Powstańcze. W programie zabrzmią pieśni konfederackie, wojackie i powstańcze, które znane były za życia Tadeusza Kościuszki oraz Romualda Traugutta, i które kształtowały ducha narodowego i patriotyzm wśród powstańców i kolejnych pokoleń Polaków. Specjalnie na tę okazję przygotowany przez zespół koncert rozpoczną pieśni konfederackie, do tradycji których odwoływali się powstańcy styczniowi a także inne pieśni polskich poetów Fr. Karpińskiego, Wł. Syrokomli, W. Pola i A. Mickiewicza, oraz pieśni kościuszkowskie m.in. Pieśń o żołnierzu tułaczu, Pieśń Konfederatów Barskich – Stawam na Placu, Marsz Konfederatów Barskich, Pieśń Na Pamiątkę 3. Maia 1791 – Boże! Ludzie twoi przyszli, Pieśń o Błogosławieństwo Boże nad Kraiem – Boże kiedy Wiarę Świętą, Pieśń pod czas Wojny – Gdyśmy na Pańskiej usłudze stali, Psalm 129 Za Króla idącego na Woynę – Niech Cię wysłucha Pan w czasie trwogi, Warszawianka (1831), Jak to na wojence ładnie – Marsz Ułański 1863, Marsz strzelców (1863), Marsz, marsz Роlonia, Ponad Góry, Szumiała dąbrowa, Chorał (1846), Z tamtej strony jezioreczka, O gwiazdeczko coś błyszczała, Ja w tej izbie spać nie mogę, Pieśń na Uroczystości w Horodle (1861), Święty Boże (1864).
Romuald Traugutt, postać kluczowa dla historii Polski, wykazywał silne wartości religijne i przywiązanie do wiary chrześcijańskiej. Jego życie i działania były przesiąknięte duchowością. Choć urodził się w niezamożnej rodzinie szlacheckiej, to jego postawa oparta była na głębokim poczuciu moralności i sprawiedliwości, wyniesionym z chrześcijańskich ideałów. W trakcie Powstania Styczniowego Traugutt nie tylko kierował oddziałem, ale też pełnił rolę dyktatora powstania, dążąc do niepodległości opartej na miłości chrześcijańskiej i poszanowaniu prawa. Nawet w obliczu aresztowania i śmierci, nie zdradził nikogo ze swoich współpracowników, wykazując niezachwianą postawę i głębokie wartości moralne. Zgromadzony na egzekucji wielotysięczny lud Warszawy padł wówczas na kolana i śpiewał pieśń „Święty Boże”. Jego pogrzeb i egzekucja były momentami, w których ludność wyrażała swoją wiarę poprzez pieśni religijne, co podkreśla znaczenie Traugutta jako symbol nie tylko walki o wolność, lecz także głosiciela chrześcijańskich ideałów. Jego życie i działania stanowią istotną część historii Polski, ukoronowaną heroicznością i oddaniem wartościom, które czerpał z wiary. Legenda Traugutta znajdowała wciąż nowych zwolenników również w XX wieku. Jednym z nich był m.in. Józef Piłsudski. Za swego patrona Traugutta obierały sobie grupy o skrajnie różnych poglądach; jego imię nosiły oddziały Armii Krajowej i Ludowego Wojska Polskiego. W uznaniu zasług niezłomnego dyktatora Powstania Styczniowego dla Polski – Sejm Rzeczypospolitej Polskiej ustanowił rok 2024 Rokiem Romualda Traugutta. Znamienne, jest również to, iż za uchwałą głosowało 447 posłów, 2 było przeciw, 1 wstrzymał się od głosu.
Wykonawcy:
- Żeński Zespół Wokalny SCHOLA MULIERUM SANCTAE HEDVIGIS
Żeński Zespół Wokalny SCHOLA MULIERUM SANCTAE HEDVIGIS, powstał w 2013 roku. Za patronkę schola przyjęła Świętą Jadwigę Andegaweńską, Króla Polski. Schola działa przy Duszpasterstwie Tradycji Łacińskiej Archidiecezji Białostockiej śpiewając chorał gregoriański oraz w połączeniu ze scholą męską polifonię dawną podczas uroczystych Mszy Świętych odprawianych na święta maryjne a także podczas koncertów i warsztatów. W 2016 roku schola wzięła udział w nagraniu płyty „Pieśni Nabożne Franciszka Karpińskiego”. W 2016 roku wystąpiła w ramach Festiwalu Sztuk Dawnych – Imienin Izabeli Branickiej wykonując oprawę Mszy Św. W 2016 roku Zespół wziął udział w nagraniu płyty „Pieśni Nabożne Franciszka Karpińskiego”, uczestniczyła również w kilku edycjach Festiwalu Sztuk Dawnych Imieninach Izabeli Branickiej w 2013, 2014 oraz 2016 roku. W roku 2018 soprany ze scholi więły udział w nagraniu płyty „Kolędy Europejskiej Christianitas” oraz koncercie Cantus Mariales w Bielsku Podlaskim 16 listopada 2018 roku w ramach Festiwalu Sztuk Dawnych Imienin Izabeli Branickiej 2018. Zespół zapewnia oprawę muzyczną podczas świąt maryjnych w Duszpasterstwie Tradycji Łacińskiej w Starosielcach.
Opis wydarzenia:
W dniu 8 września obchodzone są „Urodziny Maryi” z tej okazji Zespół Schola Mulierum Sanctae Hedvigis wykonał program „Cantica in Festo Nativitate B. Mariae Virgine” Śpiewy na Święto Narodzenia Najświętszej Maryi Panny. Koncert prezentuje najnowszy program scholi i popularyzuje średniowieczne, renesansowe i barokowe śpiewy maryjne. Zostaną zaprezentowane utwory pochodzące z wielu źródeł Europejskiej Christianitas czyli cywilizacji, zbudowanej na chrześcijańskim fundamencie tożsamości kulturowej. Pojawią się również utwory polskie, aktualnie zapomniane i nieznane szerszemu gronu publiczności. Śpiew monodyczny i wielogłosowy zostanie wykonany w sposób poinformowany historycznie zarówno a capella jak i z wykorzystaniem instrumentów dawnych m.in. lira korbowa, lutnia i dawne instrumenty perkusyjne, portatyw i organy. W programie szczególne miejsce zajmą utwory polskie.
Wykonawcy:
- Schola Gregoriana Sancti Casimiri – oprawa muzyczna
- Dariusz Hajdukiewicz – organy
SCHOLA GREGORIANA SANCTI CASIMIRI (Schola Gregoriańska Świętego Kazimierza) powstała w 2008 roku w Białymstoku. Tworzą ją śpiewacy interesujący się wykonawstwem tradycyjnej muzyki kościelnej w szczególności chorału gregoriańskiego i form wielogłosowych wyrosłych z chorału. Schola bierze regularnie udział w festiwalach, gościła m.in.: na Festiwalu Rekonstrukcyjno – Historycznym “Bitwa pod Białymstokiem”, Festiwalu Sztuk Dawnych – Imienin Izabeli Branickiej. Niejednokrotnie koncert z jej udziałem inaugurował rozpoczęcie danego festiwalu, co miało miejsce w przypadku Festiwalu Mysterium Fidei (2013), VI edycji Koncertów Muzyki Organowej i Kameralnej w Ełku, Festiwalu Twórczości Religijnej Fide et Amore w Żorach oraz Festiwalu Mikołaja z Koźla w Kędzierzynie-Koźlu (2015,2021). Zespół ma w swym dorobku wydawnictwa fonograficzne: Opera Omnia Andrzeja Siewińskiego dla wytwórni DUX, gdzie towarzyszył Zespołowi Muzyki Dawnej „Diletto”, wydane przez Fundację „Pro Anima” Pieśni Nabożne Franciszka Karpińskiego oraz Kolędy Europejskiej Christianitas zawierającą średniowieczne utwory związane z okresem Bożego Narodzenia oraz płytę Cantus Mariales — śpiewy maryjne dawnych wieków.
Dariusz Hajdukiewicz, absolwent Akademii Muzycznej im. Fr. Chopina w Warszawie – Filii w Białymstoku, gdzie uzyskał dyplom z wyróżnieniem. Specjalizuje się w interpretacji twórczości Dietricha Buxtehudego i kompozytorów XVII-wiecznej północnoniemieckiej szkoły organowej. Ukończył Mistrzowskie Studia Podyplomowe z muzyki dawnej na Akademii Muzycznej w Katowicach. Hajdukiewicz koncertuje od 1996 roku na festiwalach w Polsce, Niemczech, Danii, na Wyspach Alandzkich, Białorusi, Litwie i Rosji. Doświadczenie sceniczne obejmuje ponad 800 recitali solowych i koncertów kameralnych. Nagrywał dla Polskiego Radia Białystok i TVP Białystok. Jest twórcą i dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej im. ks. Wacława Rabczyńskiego w Wasilkowie od 2005 roku. Organizuje również różne wydarzenia muzyczne, w tym Międzynarodowe Wieczory Muzyczne u Św. Alberta w Mońkach i Ogólnopolski Konkurs Młodych Organistów im. Fr. Karpińskiego w Białymstoku.
W 2018 oraz 2023 roku został laureatem plebiscytu „Osobowość Roku” w kategorii „Kultura” dla Powiatu białostockiego. Na co dzień gra na organach i prowadzi śpiew podczas nabożeństw w Archikatedrze Białostockiej.
Opis wydarzenia:
Podczas Mszy Świętej zostaną wykonane śpiewy ze Staropolskiego Graduału Piotrkowczyka używanego w Polsce od XVII wieku oraz utwory maryjne z dawnych wieków a także części ordinarium missae w wersji alternatim z Wileńskiej Tabulatury Organowej z XVII wieku – Album Sapieżyńskie.
Przed Mszą:
Bogurodzica
O salutaris – G. B. Martini (1706-1784)
Introit Vultum Tuum – Chorał Piotrkowczyka
Kyrie – alternatim z Wileńskiej Tabulatury Organowej – Album Sapieżyńskie
Gloria – Missa IX – Cum Jubilo
Graduał Benedicta es venerabilis – Chorał Piotrkowczyka
Allaluja V. Post partum – Chorał Piotrkowczyka
Offertorium Ave Maria – Chorał Piotrkowczyka
Pulcherrima rosa – Anonim z XV w. Codex Speciálník
Sanctus – alternatim z Wileńskiej Tabulatury Organowej – Album Sapieżyńskie
Agnus Dei – alternatim z Wileńskiej Tabulatury Organowej – Album Sapieżyńskie
Communio Beata viscera – Chorał Piotrkowczyka
Ave Maris Stella – Guillaume Dufay – (c.1400 – 1474)
Niebieskiego Dworu Pani
Ite missa est – Missa IX – Cum Jubilo
Procesja
Tantum ergo – Anonim c.1600
Salve Regina solenne
Wykonawcy:
- Aleksander Dębicz – fortepian
- Róża Martyna Grabowska – śpiew
JANUSZ PRUSINOWSKI KOMPANIA:
- Janusz Prusinowski – skrzypce, śpiew,
cymbały rzeszowskie - Michał Żak – flet poprzeczny drewniany,
klarnet, szałamaja, śpiew - Piotr Piszczatowski – baraban, bębenek obręczowy,
skrzypce sekund, śpiew - Szczepan Pospieszalski – basetla, kontrabas,
trąbka, śpiew
Opis wydarzenia:
Czy istnieje ,,język Polski”?
Czy śpiewane i grane „polskie frazy” zakorzenione są we właściwościach naszej mowy? A może tych języków, gwar jest kilka? Nasza odpowiedź na wszystkie pytania brzmi TAK. To przyśpiewki i pieśni, w których słowa i emocje „na gorąco” zamieniają się we frazy i melodie, są podstawą całego muzycznego uniwersum polskiej muzyki tradycyjnej. Śpiewało się je dziecku jako kołysanki, na weselu, wracając z pola, przy każdej okazji. Śpiewało się je również muzykantowi, żeby odegrał, i żeby można było do ulubionej melodii zatańczyć. A muzykant taką przyśpiewkę przenosi na skrzypce lub inny instrument, zdobi, inkrustuje, obserwuje jak powstają nowe warianty, ale w głowie ma nadal jej słowa. Przed sobą widzi zaś tancerzy, których chce zaczarować i zaskakiwać. Skrzypce mu „gadają”.
Język – w tym wypadku język muzyczny – jest narzędziem komunikacji. W muzyce tradycyjnej nie ma publiczności, która słucha, obserwuje, „konsumuje dzieło artystyczne”. Są uczestnicy, którzy się komunikują, rozumieją i tworzą społeczność. Frazy melodyczne i zwroty rytmiczne są nośnikami konkretnego znaczenia, emocji, historii lub ekwiwalentami ruchu tanecznego. To wszystko razem ma sens.
Jak to się dzieje „technicznie”? Ważny tutaj jest stały akcent na przedostatnią sylabę i właściwości gramatyki zestawione z dominującymi w Polsce Centralnej tanecznymi rytmami trójdzielnymi. Poprzez stały akcent i z natury nieregularną ilość sylab w mierzonym trzema krokami tancerza takcie mamy podstawę do nieustannej zabawy słowem, rytmem, akcentem. Cztery, pięć sylab wpisanych nieregularnie w trzy kroki? Nie ma kłopotu.
Rozciągniecie bądź skrócenie taktu, bo tak wychodzi w tańcu? Jak najbardziej. Warianty, mikroprzesunięcia, ogrywanie, improwizacja? Oczywiście! Tutaj leży tajemnica rubato: tak to się śpiewa, tak to się tańczy, bo na takich właściwościach polskiej mowy oparta jest ta muzyka. Koncert „Źródła muzyki Chopina” jest próbą odtworzenia fragmentu muzycznego krajobrazu XIX-wiecznej Polski – szczególnie szeroko pojętego Mazowsza – z naciskiem na rytmy i frazy, tworzące słownictwo, gramatykę i składnię języka ówczesnej muzyki polskiej. W krajobrazie tym znajdzie się zarówno muzyka wiejska, jak i kompozycje Fryderyka Chopina, który ten język znał i biegle się nim posługiwał. Grzegorz Michalski, współtwórca Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, pisał tak: „Sądzę, że istota rzeczy tkwi w niezwykłej zdolności Fryderyka Chopina do zapisania i przetworzenia na swój sposób, lekceważonych przez wszystkich współczesnych, cech muzyki polskiej wsi. Ledwie uchwytne nieregularności rytmu i intonacji, osobliwości skali muzycznej, obsesyjna powtarzalność motywów – wszystko to było w opracowaniu artystycznym eliminowane jako prostackie, niegustowne i zbyt trudne do zapisania. A dla Chopina to właśnie było najważniejsze – i miał rację! W rozumieniu muzyki ludowej wyprzedził swój czas o blisko sto lat. (…) Jesteśmy ludźmi szczególnie uprzywilejowanymi, bo możemy usłyszeć muzykę polskiego Mazowsza, Kujaw, Kurpiów, Podlasia w takim kształcie, w jakim pokochał ją Chopin”.
Źródła utworów, które zaśpiewamy i zagramy podczas koncertu, są trojakiej natury. Będziemy grać i śpiewać kujawiaki i mazurki, których nauczyliśmy się z nagrań archiwalnych IS PAN i Polskiego Radia. Wykonawcy tych nagrań – skrzypkowie, śpiewaczki, basiści, bębniści – bardzo często urodzeni jeszcze w XIX wieku – reprezentują dawny, jeszcze XIX-wieczny styl muzykowania, zdobienia i śpiewania. Pełno tutaj obiegników, przednutek, tryli, intonacji poza strojem dur-moll, mnóstwo różnych rodzajów rubato, czy fraz rytmicznych odpowiadających akcentom tanecznym. Zabrzmią mazurki Fryderyka Chopina. Osobno i wspólnie z naszą wiejską kapelą. Wśród nich te, które zawierają rozpoznawalne do dzisiaj mikrofragmenty i mikrocytaty z powszechnie wtedy znanych melodii. Profesor Mieczysław Tomaszewski twierdził, że takich mikronawiązań do powszechnie rozpoznawalnych rytmów i melodii tanecznych jest w twórczości Chopina bardzo wiele, a współcześni rozumieli je o wiele lepiej niż my teraz, dwieście lat później. Będziemy również grać i śpiewać mazurki i oberki, których uczyliśmy się od poznanych przez nas osobiście wiejskich muzykantów, naszych Mistrzów: Jana Lewandowskiego, Kazimierza i Józefa Meto, Piotra i Jana Gaców, Antoniego Bednarza, Stanisława Lipińskiego. Dzięki Nim doświadczyliśmy osobiście, czym ta muzyka jest i jak może działać w zgromadzeniu, kiedy uczestniczy w nim doświadczony muzykant.
Janusz Prusinowski
Wykonawcy:
BARTOSZ IZBICKI (ur. 1975) w 1999 ukończył muzykologię kościelną w Akademii Teologii Katolickiej (obecnie UKSW) w Warszawie. W 1996 roku uczestniczył w kursie chorału gregoriańskiego pod kierunkiem M. Pérès’a w Royaumont. W 2006 roku obronił doktorat. W latach 2007- 2020 współpracował z Instytutem Sztuki PAN – był inicjatorem portalu „Cantus Planus in Polonia”. Napisał też kilka pionierskich artykułów o tradycji chorału gregoriańskiego na ziemiach polskich w XIX wieku. Od 2002 roku pracuje jako organista w Bazylice św. Jana Chrzciciela w Brochowie (miejsce chrztu F. Chopina). W 2013 roku założył zespół Jerycho, z którym urzeczywistnia swoją wizję muzyki dawnej – zakorzenioną w tradycji i jednocześnie atrakcyjną dla współczesnego odbiorcy.
Jerycho Zespół wokalny posługujący się tradycyjnym idiomem śpiewu sakralnego. Grupa wykonuje historyczne śpiewy polskie i łacińskie stosując improwizowaną polifonię. Kreując nową przestrzeń muzyczną wokół motetów, tropów i sekwencji Jerycho urzeczywistnia wizję żywej tradycji śpiewu praktykowanej do XIX wieku.
Wstępny harmonogram:
Zapraszamy do udziału w nich śpiewaków z lokalnych zespołów chóralnych.
Czas trwania Warsztatów – 10 godzin,
Wstępny harmonogram:
– Czw. 19:00-21:00,
– Piątek 14:00-16:00, 19:00-21:00,
-Sobota 14:00-16:00, 19:00-21:00,
– Niedziela – próba generalna: 14:00-16:00, koncert: 19:00
Opis wydarzenia:
Warsztaty przed koncertem poprowadzi lider zespołu Jerycho – Bartosz Izbicki. Śpiewacy z zespołu Jerycho wraz z uczestnikami warsztatów wykonają wszystkie elementy liturgii Nieszporów Wielkanocnych, nawiązując do praktyki zakonu jezuitów z przełomu XVI i XVII wieku w Polsce. Chorał zostanie zaczerpnięty z ksiąg potrydenckich będących w użyciu w Polsce i zostanie zaprezentowany z akompaniamentem instrumentalnym. Psalmy zostaną zaśpiewane w praktyce falsobordone, opierając się na niedawno odnalezionym rękopisie jezuickim znanym jako Kodeks Schwedlera, spisanym w latach 1626-38 na Śląsku. Kodeks ten stanowi jedno z najbogatszych źródeł tego typu w Europie, zawierając 159 opracowań. W najbardziej uroczystych momentach liturgii użyte będą utwory polifoniczne kompozytorów takich jak Orazio Vecchi, Luca Marenzio, Felice Anerio, Orlando di Lasso, Orazio Faa czy Christopher Perckhover. Wybrane utwory były komponowane w oparciu o chorałowy cantus firmus co charakteryzuje konserwatywny styl „contrapunctus fractus”. Podczas koncertu usłyszymy również polskie tradycyjne pieśni. Śpiew zostanie wsparty akompaniamentem sekcji basso continuo, prowadzonej przez Henryka Kasperczaka na lutni i teorbie. Improwizowane partie instrumentalne dodadzą wyrafinowanego akompaniamentu prostym opracowaniom psalmów. Zespół Jerycho zaprezentuje nowy wymiar interpretacji arcydzieł polifonii, wykorzystując praktyki wokalne charakterystyczne dla tradycyjnego śpiewu kościelnego.
Wykonawcy:
- zespół Jerycho
BARTOSZ IZBICKI (ur. 1975) w 1999 ukończył muzykologię kościelną w Akademii Teologii Katolickiej (obecnie UKSW) w Warszawie. W 1996 roku uczestniczył w kursie chorału gregoriańskiego pod kierunkiem M. Pérès’a w Royaumont. W 2006 roku obronił doktorat. W latach 2007- 2020 współpracował z Instytutem Sztuki PAN – był inicjatorem portalu „Cantus Planus in Polonia”. Napisał też kilka pionierskich artykułów o tradycji chorału gregoriańskiego na ziemiach polskich w XIX wieku. Od 2002 roku pracuje jako organista w Bazylice św. Jana Chrzciciela w Brochowie (miejsce chrztu F. Chopina). W 2013 roku założył zespół Jerycho, z którym urzeczywistnia swoją wizję muzyki dawnej – zakorzenioną w tradycji i jednocześnie atrakcyjną dla współczesnego odbiorcy.
Jerycho Zespół wokalny posługujący się tradycyjnym idiomem śpiewu sakralnego. Grupa wykonuje historyczne śpiewy polskie i łacińskie stosując improwizowaną polifonię. Kreując nową przestrzeń muzyczną wokół motetów, tropów i sekwencji Jerycho urzeczywistnia wizję żywej tradycji śpiewu praktykowanej do XIX wieku.
Opis wydarzenia:
Nieszpory są wieczorną modlitwą wspólnoty Kościoła. Dawniej obok Sumy, czyli głównej mszy dnia celebrowanej zwykle około południa, stanowiły drugi najbardziej uroczysty punkt dnia świątecznego. W katedrach i większych kościołach tamtejsze Kapele (zespoły instrumentalne) miały obowiązek grać w dni świąteczne właśnie na Sumie i nieszporach, zwykle uczestniczyły w nich też inne funkcjonujące grupy muzyczne – wikariusze, mansjonarze i szkoła przykościelna (czyli chór pracujący pod kierunkiem kantora lub nauczyciela).
Koncert odbędzie się w kościele pw. św. Jana Chrzciciela w Choroszczy. Zaprezentowanie zakonnej liturgii godzin nawiąże w tym wypadku do obecności Dominikanów, których do Choroszczy sprowadził w 1654 roku wojewoda trocki Mikołaj Stefan Pac, wznosząc dla nich klasztor z 12 celami. Dominikanie sprawowali opiekę nad tutejszym sanktuarium Matki Bożej i prowadzili przyklasztorną szkołę. Z pewnością też śpiewali Nieszpory.
Koncert zostanie poprzedzony warsztatami które poprowadzi lider zespołu Jerycho – Bartosz Izbicki. Śpiewacy z zespołu Jerycho wraz z uczestnikami warsztatów wykonają wszystkie elementy liturgii Nieszporów Wielkanocnych, nawiązując do praktyki zakonu jezuitów z przełomu XVI i XVII wieku w Polsce. Chorał zostanie zaczerpnięty z ksiąg potrydenckich będących w użyciu w Polsce i zostanie zaprezentowany z akompaniamentem instrumentalnym. Psalmy zostaną zaśpiewane w praktyce falsobordone, opierając się na niedawno odnalezionym rękopisie jezuickim znanym jako Kodeks Schwedlera, spisanym w latach 1626-38 na Śląsku. Kodeks ten stanowi jedno z najbogatszych źródeł tego typu w Europie, zawierając 159 opracowań. W najbardziej uroczystych momentach liturgii użyte będą utwory polifoniczne kompozytorów takich jak Orazio Vecchi, Luca Marenzio, Felice Anerio, Orlando di Lasso, Orazio Faa czy Christopher Perckhover. Wybrane utwory były komponowane w oparciu o chorałowy cantus firmus co charakteryzuje konserwatywny styl „contrapunctus fractus”. Podczas koncertu usłyszymy również polskie tradycyjne pieśni. Śpiew zostanie wsparty akompaniamentem sekcji basso continuo, prowadzonej przez Henryka Kasperczaka na lutni i teorbie. Improwizowane partie instrumentalne dodadzą wyrafinowanego akompaniamentu prostym opracowaniom psalmów. Zespół Jerycho zaprezentuje nowy wymiar interpretacji arcydzieł polifonii, wykorzystując praktyki wokalne charakterystyczne dla tradycyjnego śpiewu kościelnego.